Saturday, February 13, 2016

(Swedish) På toppen av Jongro Tower – Top Cloud

I flera år har jag undrat vad som gömmer sig inuti tornet vid Jonggak Station på linje 1 i Seoul. Tornet, som har smeknamn som ”Ananastornet” och ”UFO-tornet”, är ett landmärke som man lätt även kan använda som riktmärke när man går vilse på Seouls gator. Hade jag vetat att det finns en restaurang högst upp i tornet så hade jag snart avfärdat den med fördomen att det säkert kostar mer än det smakar.
  
Beroende på ens budget så är det mycket möjligt att just detta stämmer. Hursomhelst, har man de finansiella förutsättningarna att spendera en halv dagslön på en buffé, så kan jag varmt rekommendera Top Cloud.
 
Min första fråga till servitören var var man kan ta de bästa fotona i restaurangen. När kan blixtsnabbt svarade ”På toaletten” så trodde mitt svenska jag att jag fick en känga med sarkasm för att det var en så pass schablonartad fråga som han säkert fått femtioelva gånger. Med en bitter eftersmak av det rappa svaret så frågade jag istället maître d' vid ingången, och hon svarade likadant. Jag antog att min knaggliga koreanska hade gjort att hon missuppfattade min fråga, men tillslut trillade polletten ned. Toaletten består mestadels av ett gigantiskt handfat och glasväggar där man kan se en stor del av Seoul. Onekligen det bästa (och mest bekväma...) stället att ta bra landskapsbilder ifrån.
  
Efter tre paragrafer utan att ens ha nämnt maten så är det dags att dissekera Top Clouds buffé. Det är en ganska internationell affär med potatisgratäng, ceviche, revbensspjäll, pasta, ankkött, rökt lax, sushi, sallad och dylikt. Det finns ett par koreanska alternativ, men jag gillade att hela världen var representerad på sätt och vis och att menyn inte betonade ett särskilts lands mat. Favoriten var helt klart potatisgratäng á la dauphinoise, men det kanske har mindre att göra med kvaliteten och mer med att det var över ett år sedan jag besökte Sverige och hade tillgång till en konventionell ugn.
 
Var medvetna om att buffé slutar runt 20.00-20.30 och rätterna försvinner illa kvickt från borden. Servitörerna var lite dåliga om att informera om det, så vi kan knappt att rycka till oss lite tiramisu och äpplepaj innan allt var borta.
 
Med buffén ingår även ett val av varmrätt. Lax, lamm eller nötkött kan man välja mellan, och några vegetariska alternativ finns ej. Det tog lite tid för servitören att inse att inga sorters kött fungerade för min vän som äter vegetariskt. Efter mycket om och men hittade de en lösning där kocken hittade på en spaghettirätt baserad på tomat, men den var inte speciellt annorlunda gentemot rätten som redan fanns på buffébordet.
  
Mitt lamm å andra sidan var utsökt! Vid sidan om fanns en klick med potatismos och en geléliknande puré gjord på mynta. Lite yoghurt på det hade stillat mitt behov av medelhavsmat i flera veckor framöver.
 
När allt kommer omkring så är Top Cloud ett perfekt ställe att ha en romantisk middag på. Det är något speciellt med att äta middag med sin käresta när båda blickar faller över stadens nattljus. Ett besök till Top Cloud kommer säkerligen ligga kvar i minnet under lång tid framöver.
 
Öppettider
Buffét: 12-14:30 / 18-20:30
Grill: 12-14:30 / 18-22
Café och bar: 12-midnight
Telefonnummer: +82-2-2198-3300
Adress: 33F, Jongro Tower 51, Jong-ro, Jongno-gu, Seoul

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Monet's Exhibition

Differentiated from the normal one., this time we going to see the masterpieces on the screen, not in the frame. Arnd 400 works...

adsense